Václav Karel (Nové Město)
Český malíř, grafik, ilustrátor
Narodil se 21. října 1902 v Dobříči u Kralovic, zemřel 28. prosince 1969 v Praze
Svými ilustracemi ovlivnil Václav Karel celé generace dětí. Obrazem doprovázel učebnice, slabikáře, čítanky, výukové plakáty Živá abeceda, periodikum pro mladší školní věk Mateřídouška. Jím krášlené knihy pohádek a básniček jsou vydávány v reedicích dodnes.
Dětství prožil v Hromici a Čivících na Plzeňsku. Zdejší půvabný venkovský kraj se stal součástí jeho tvůrčího rukopisu, odtud čerpal náměty celý život. Osud byl k Václavu Karlovi vícekrát nevlídný. Chlapec utrpěl úraz, který mu zanechal fyzický handicap a z něho plynoucí trvalé psychické trauma. Nerad se ukazoval na veřejnosti a stranil se jí. Existuje jen málo Karlových fotografií.
V letech 1916 – 1919 studoval u B. Dobiáše na odborné škole keramické v Bechyni, na pražské Uměleckoprůmyslové škole (1919-27) u akademického malíře Františka Kysely a profesora Václava Maška. Pokračoval na Akademii výtvarných umění (1927-29)u Maxe Švabinského, proslulého mimo jiné květinovými zátišími, a Františka Tavíka Šimona, mistra techniky leptu. Na obou vysokých školách byl Karlovým spolužákem u týchž pedagogů Cyril Bouda, s nímž sdílel Václav Karel lehkost a jistotu kresebné linky. Jako mnozí výtvarníci od časů Rakousko-Uherska až po druhou světovou válku zamířil Václav Karel po absolutoriu do Paříže - na stipendijní pobyt.
Miloval přírodu a rozuměl jí, vynikal empatií a smyslem pro kresbu prostředí. V Karlově tvorbě převažovala poetika, hravost, lyrično, až pohádková symbolika. Do ilustrací i nejednoho obrazu vložil také nekonvenční přístup, cit pro akci a drama. V olejomalbě se věnoval krajinářství, kyticím, portrétu. V grafice upřednostnil dřevoryt s uplatněním na volných listech a barevnou litografii. Ve stáří si oblíbil tzv. dekalky, malé kresby, které využívají metodu obtisku nebo otisku (cykly Osamělé ostrovy a Opuštěné trůny).
Mezi Karlovy přátele patřili spisovatel a výtvarník Ladislav Stehlík, malíři Jan Zrzavý, Vojtěch Sedláček, Václav Bartovský, Josef Lada, skladatelé Václav Trojan a Klement Slavický. Poprvé Václav Karel představil své dílo s expozicí Sdružení západočeských výtvarníků v Plzni (1932), v němž se výrazně prosadil. Spolupracoval také s plzeňskými literáty. Přestěhoval se do Prahy, kde si našel krásný byt s ateliérem v nárožním domě mezi Jiráskovým náměstím, Resslovou ulicí a Rašínovým nábřežím. Vystavoval rovněž v Hradci Králové, v salónech Topičově a Zlínském. Stal se členem Umělecké besedy (1939) a účastníkem jejich výstav. Po válce byl člen Ústředního vazu československých výtvarných umělců (1950) a Sdružení českých umělců grafiků Hollar (1952).
Klidné období tvůrčí s častými výstavami a rodinné (oženil se, narodila se dcerka) tragicky přerušilo americké bombardování Prahy v únoru 1945. Oblast Karlova náměstí patřila k nejničivěji zasaženým. Zahynula Ladova dcera Evička, která se přes Moráň vracela domů. Karel a jeho rodina se zachránili, ale přišli o všechno: činžák, v němž bydleli, vyhořel do základů. (Na dlouho zanedbané parcele vyrostl až roku 1996 Tančící dům). Malíř se zkázou ateliéru pozbyl veškeré dosavadní dílo, a co hůře, nenahraditelný archiv svých skic , poznámek a inspirací. Zůstaly fotografie některých Karlových obrazů, nedlouho předtím zachycených přítelem Josefem Sudkem.
Nový ateliér a další přátele (výtvarníci Václav Boštík a Jiří John) našel Václav Karel U Akademie v Praze na Letné. V existenční tísni poválečného období Karlovi pomohly jeho kreslířské schopnosti. Stal se oblíbeným a vyhledávaným ilustrátorem zejména ve sféře tvorby pro děti. Jeho emotivní a básnivé, přitom vždy profesionální obrázky provázely časopisy a knížky, učebnice, kalendáře, pohlednice, leporela, tabule pro školní výuku. Kouzlem českého venkova a volné krajiny oživil pohádky i verše pro děti. Znali jej a dosud se s ním setkávají malí čtenáři K. J. Erbena a Boženy Němcové, Josefa Kožíška, J. V. Sládka. Ilustroval ovšem rovněž K. H. Máchu, Jana Nerudu, L. N. Tostoje, I. S. Turgeněva aj.
Dále pravidelně vystavoval v tuzemsku a v zahraničí, dokonce v Asii – jenže prakticky pouze svoji ilustrační produkci, třebaže bohatou a reprezentativní. Pracovní závazky a pevné redakční termíny Václava Karla blokovaly jako malíře. Na volnou tvorbu zbývala trocha času o letních dovolených, které zvolní i tempo vydavatelství. Podařilo se mu dokončit pouze menší počet pláten. Stojí za zmínku, že proti srpnové okupaci roku 1968 protestoval obrazem Stromová znamení. Ke kmenům značícím český a slovenský národ, se symboly Pražského jara, přilétají z východu okupační armády – černí havrani.
Dílo Václava Karla je uchováváno nejen v soukromých sbírkách u nás a ve světě, ale také v galeriích Národní a Západočeské, v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, v Národním muzeu, Památníku národního písemnictví na Strahově a řadě dalších renomovaných institucí. Objevuje se dodneška na významných, početně navštěvovaných výstavách. V roce 2017 byla na obecním úřadu v Dobříči proti malířovu rodnému domu umístěna pamětní deska, vytvořená sochařem Bartolomějem Štěrbou.
Datum vytvoření: 27.3.2024 8:58
Zašlete nám zpětnou vazbu k tomuto heslu. Líbí se Vám toto zpracování? Máte návrh na změnu?
Zpětná vazba