Antonín Pech (Nové Město)
Český filmový režisér, kameraman a producent, jeden z průkopníků českého filmu.
Narodil se 21. listopadu 1874 v obci Čižice, zemřel 20. února 1928 v Praze.
Antonín Pech v mládí pracoval jako fotograf v Českých Budějovicích, ve fotografickém ateliéru svého otce Adolfa Pecha (známý malíř, bratr spisovatelky Elišky Krásnohorské, od r. 1868 majitel prvního fotografického ateliéru v Českých Budějovicích). Roku 1907 se přestěhoval do Prahy a už v roce 1908 v Ječné 10 otevřel kino Grand Biograph de Paris. Biograf byl zřízen provizorně ve dvoře domu postaveného v letech 1901–1902 stavitelem Josefem Procházkou. Následující rok se Grand Biograf de Paris přestěhoval do novostavby domu U Čtrnácti svatých pomocníků, který stál naproti přes ulici, v Ječné ulici čp. 547/15. Sál biografu o rozměrech 15 ,7 x 6 ,8 metrů se nacházel v pravém dvorním křídle a byl naplánován stavitelem Janem Voráčkem. Bylo v něm 17 řad sedadel, z čehož prvních 5 řad bylo na rovné podlaze, další sedadla pak vždy po 3 řadách stoupala na 4 stupních. V letních měsících Antonín Pech své kino přesouval na Židovský ostrov (dnes Dětský ostrov). V březnu 1910 založil Antonín Pech „První pražskou výrobnu kinematografických obrazů“ v domě na Riegrově nábřeží č. 20 (nynější Masarykovo nábřeží), kde vyráběl „kinematografické snímky časové i scénované, pro divadla odborná, jakož i účely vědecké a reklamní“. Antonín Pech se tak stal po arch. Janu Kříženeckém naším dalším režisérem a kameramanem. Vyrobené snímky dodával kromě svého kina i do ostatních pražských kin, např. do Divadla živých fotografií Viktora Ponrepa.
V roce 1910 si nechal v novinách otisknout inzerát následujícího znění:
"První pražská výrobna kinematografických obrazů A. PECH, Praha II, Riegrovo nábřeží č. 20 , (zdroj: Bartošek L.: Náš film. Kapitoly z dějin (1896–1945). Praha: Mladá fronta, 1985) |
Kino i výrobna filmů zanikla již v květnu 1911, neboť Antonín Pech převzal vedení první filmové společnosti Kinofa, která byla založena 1. května 1911. Kapitálově ji zajišťovali přední členové obchodního a průmyslového světa - bratři Vladimír a Ladislav Rottové, majitelé železářství, či kavárník Josef Kejř a řada dalších. Pech natočil pro Kinofu i několik hraných filmů. Byly to úspěšné grotesky ve stylu francouzského komika Maxe Lindera: Rudi na křtinách, Rudi na záletech a Rudi sportsmanem. Hlavní postavu ztřeštěného a zbrklého mládence Rudiho hrál Emil Artur Longen, přední osobnost českého divadla a vůbec kultury počátku 20. století a první republiky. Interiéry byly natáčeny v kulisách na zahradě šantánu U Lhotků (Václavské nám.), exteriéry na různých místech Prahy. Éra společnosti Kinofa však skončila poměrně brzy, neboť zvyšující se náklady a nedostatek financí vedly ke krachu. V roce 1913 Antonín Pech kinematografické činnosti zanechal a pracoval ve fotooddělení na pražském magistrátu na Staroměstské radnici, stejně jako J. Kříženecký, a v pozdějších letech jako laborant u firmy Pragfilm. Zemřel 20. února 1928 v Praze.
Datum vytvoření: 13.7.2023 14:38
Zašlete nám zpětnou vazbu k tomuto heslu. Líbí se Vám toto zpracování? Máte návrh na změnu?
Zpětná vazba