Vlastislav Matoušek (Vinohrady)
Český etnomuzikolog, hudební skladatel, hudebník, VŠ pedagog.
Narodil se 8. 11. 1948 v Trutnově.
Narodil v Trutnově, rodiče jej v předškolním věku nechávali u prarodičů v Šedivci u Žamberka, v malém vesnickém hospodářství, kde se pracovalo na poli, po večerech se vyprávělo a zpívaly se lidové písně. Velký vliv na Vlastislava měli prarodiče Terezie a Josef Barnetovi. Dědeček byl bývalý legionář, jako mlynář a soukromý zemědělec po vzniku JZD však o své polnosti přišel.
Zpět do Trutnova se Vlastislav vrátil v r. 1953 a už na základní škole se projevil jeho hudební talent. Do hudební školy ale chodit nechtěl. Až ke konci ZŠ začal hrát na kytaru a brzy v této dovednosti předčil všechny kytaristy v okolí. Střední školu elektrotechnickou studoval v Jičíně, její zaměření jej nezaujalo. S kamarádem V. Kalábem založili kapelu Preachers of Beat. Po maturitě byl s ohledem na zdravotní problémy osvobozen od vojenské služby a nastoupil do Závodů průmyslové automatizace, kam však vůbec nezapadl. Raději navštěvoval hudební školu a koncertoval.
V r. 1973 se narodila Vlastislavovi dcera, od r. 1974 začal vyučovat na Lidové škole umění v Žacléři. Od r. 1977 studoval na Filosofické fakultě UK v Praze. Rodinu živil hraním po vinárnách a v dalších podnicích. Během studia ukázal své skladby učiteli hudebních forem Petru Ebenovi a zároveň začal studovat i na HAMU.
V roce 1981 se o Vlastislava Matouška začala zajímat policie, například o nástroje zakoupení z druhé ruky. Zároveň při domovní prohlídce našli jeho samizdatový koutek, text Charty 77, Havlovu Moc bezmocných a další písemnosti. Ihned vše předali případ Stb. Jeho kamarádi Vladimír Kaláb a Vlastislav dostali nepodmíněné tresty osmnácti měsíců vězení a podle paragrafů o ohrožení devizového hospodářství přišli o většinu hudební výbavy.
V borské věznici se Vlastislav seznámil s Jiřím Dienstbierem a s Václavem Havlem a navázali přátelství. Vedli dlouhé hovory o hudbě a o filosofii. Když si požádal o předčasné propuštění, neboť jeho budoucí druhá manželka právě promovala na medicíně v Praze, z důvodu nedostatečného převychování bylo zamítnuto. Později však propuštěn na svobodu byl.
Stres z věznění i změny v osobním životě, vyhazov z vysoké školy, to vše Vlastislavovi připravilo těžké chvíle. Jeho bývalý profesor Václav Riedlbauch spolu s děkanem Josefem Ceremugou a rektorem Iljou Bojanovským vymysleli způsob, jak by mohl dokončit studium, měl však pracovní povinnost. Našel si práci jako hlídač a uklízeč na stavbě sportovního areálu pod Grébovkou a po večerech hrál. Později vyučoval v Novém Bydžově hru na kytaru. Od r. 1979 až dosud hraje na exotické perkuse (tabla, dholak, tibetské mísy), folklorní flétny a další nástroje meditativní orientální hudbu v souboru Relaxace.
Vlastislav Matoušek dále vystudoval na hudební fakultě AMU v Praze kompozici a postgraduální kurz hudební teorie, promoval v r. 1989. Po Sametové revoluci uvítal pád komunismu, započala jeho akademická dráha se specializací na etnickou hudbu. Komponoval a působil s mnoha soubory. V 90. letech se dočkal satisfakce léta profesního života ztracená vinou věznění. Od roku 1991 přednášel etnomusikologii na katedře teorie a dějin hudby hudební fakulty AMU v Praze.
V roce 1996 jako stipendista Japan Foundation studoval hru na japonskou bambusovou flétnu shakuhachi (šakuhači) u Kifu Mitsuhashiho v Tokiu a japonskou tradiční hudbu u prof. Osamu Yamagutiho na University of Letters v Osace. Stipendium mu napomohlo k dalšímu osobnímu i profesionálnímu směřování. Shakuhachi se stala nedílnou součástí Vlastislavova života. Od roku 1999 vyučuje na Ústavu pro hudební vědu FF UK v Praze.
V roce 2001 obhájil na hudební fakultě AMU v Praze disertaci Kinetika v etnické hudbě a získal doktorát v oboru hudební teorie – teorie skladby, v roce 2004 jmenován docentem.
Jako teoretik se zabývá hudbou mimoevropských kultur, hudební kinetikou a organologií, spolupracuje jako hudební publicista s Českým rozhlasem v Praze. Je autorem mnohdy značně excentrických skladeb, často s účastí exotických nástrojů a elektroniky. S oblibou uplatňuje netradiční vyjadřovací prostředky a postupy.
Jako koncertní sólista hraje zejména honkyoku – tradiční skladby pro japonskou bambusovou flétnu shakuhachi, na historické dudy moldánky, niněru, hackbrett, gemshorn, šalmaje platterspiel a další historické a lidové nástroje hraje a zpívá s rodinným souborem Schola Specialis Familiae hudbu období gotiky a renesance z českých pramenů.
Vlastislav Matoušek dlouhodobě žije v Praze 2 v Lublaňské ulici.
Datum vytvoření: 11.12.2024 9:31
Zašlete nám zpětnou vazbu k tomuto heslu. Líbí se Vám toto zpracování? Máte návrh na změnu?
Zpětná vazba