Nádraží Vyšehrad (Vyšehrad)
Roku 1888 vznikla z původního nákladiště na trati pod Vyšehradem zastávka, která v letech 1904−1905 získala novou budovu. Ta byla navržena architektem Josefem Heindlem ve stylu geometrické secese. V roce 1960 dráhy stanici Vyšehrad zrušily, nadále ji však využívaly jako výpravnu. V dnešní době památkově chráněná stavba však jen chátrá.
Historie
Na trati pod Vyšehradem byla výhybna, z níž vycházela spojka mezi vršovickou a smíchovskou tratí, která v roce 1882 uzavřela železniční trojúhelník v Nuselském údolí. Později zde bylo zřízeno nákladiště, a po zahájení osobního provozu 1. října 1888 také zastávka.
Popis
Staniční budova byla jednopatrová (přestavovaná v letech 1891 a 1899), s charakteristickými znaky společnosti KFJB. V roce 1904 bylo nádraží zbořeno, dochoval se jen strážní domek směrem na viadukt. Nová budova z let 1904−1905, podle návrhu Josefa Heindla, měla osově symetrickou fasádu ve stylu geometrické secese se zdůrazněnou střední částí doplněnou dvěma věžovými nástavbami a nižšími bočními křídly, na straně kolejiště je po celé délce kryté nástupiště se střechou nesenou zdobenými litinovými sloupy. Vysoký násep umožnil zřízení vstupu na nástupiště podchodem přímo z ulice. V roce 1960 dráhy stanici Vyšehrad zrušily, nadále ji však využívaly jako výpravnu.
Současnost
Hlavní budova s čekárnou a strážním domkem je od prosince 2000 zapsána do Seznamu nemovitých památek. Z důvodu odkupu Nádraží zahraničním investorem roku 2007 a jeho nezájmu o budovu a její rekonstrukci památkově chráněný objekt chátrá.
Datum vytvoření: 30.7.2018 12:28
Zašlete nám zpětnou vazbu k tomuto heslu. Líbí se Vám toto zpracování? Máte návrh na změnu?
Zpětná vazba