František Alexander Elstner (Vinohrady)
Významný motoristický cestovatel, spisovatel, skaut, učitel, novinář.
Narodil se 11. 4. 1902 v Praze (Královské Vinohrady), zemřel 8. 9.1974 v Praze.
F. A. Elstner se narodil 11.dubna 1902 v Praze na Královských Vinohradech. Jeho rodiče František a Marie byli vinohradští živnostníci. Po obecné škole studoval I. reálné gymnázium (dnes ZŠ Slovenská). V sedmnácti letech odjel jako vedoucí asanační protityfové brigády Červeného kříže na Zakarpatskou Ukrajinu. Po návratu jej pro nedovolené přerušení studia vyloučili ze školy. Na příkaz ministerstva školství byl jako vynikající žák opět přijat. Po maturitě studoval práva a filosofii, absolvoval kurs pro výchovu učitelů. Intenzívně se věnoval studiu cizích jazyků - němčiny, francouzštiny, angličtiny a španělštiny. Od roku 1916 byl aktivní ve skautingu, stal se prvním československým účastníkem mezinárodní Lesní školy v Anglii, od roku 1923 zakládal Lesní školy v Československu. Byl aktivní sportovec, odborný instruktor pro táboření. Přátelelé mu říkali Frank.
Po dokončení studií nastoupil jako učitel do obecné školy v Brandýse nad Labem, až do roku 1935 učil ve školách v okolí Staré Boleslavi s přerušením během dvou expedicí do Afriky. Od roku 1920 byl spolupracovníkem motoristických časopisů, spoluzaložil Ligu československých motoristů a Aero Car Club. Působil také jako hlasatel na motoristických akcích i jako rozhlasový reportér. Vydávával první knihy o motorismu, odborné knihy o vozech Aero, celý život propagoval motorismus a bezpečnost silničního provozu. V roce 1925 se oženil s Evou Růženou (Tomešovou), která mu byla později i partnerkou na cestách. Od redakce Motor revue dostal v roce 1926 půjčku na motocykl A.J.S. a začal cestovat. Od roku 1932 podnikal zahraniční cesty jako součást propagace výrobků československého automobilového průmyslu, psal cestopisy, a pořádal cestopisné přednášky po celém území Československa.
Později byl zaměstnán v propagaci firmy Škoda, během okupace psal knihy, spolupracoval s Lucerna-filmem, v divadle Járy Kohouta psal divadelní hry. Svými motoristickými cestami po světě a jejich literárním zpracováním se stal předchůdcem Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.
Po válce se stal zahraničním zpravodajem Mladé fronty v Paříži a připravoval další cesty. V roce 1947 podnikl společně s manželkou a synem rekordní jízdu s vozem Aero Minor z Prahy přes Saharu do Guinejského zálivu a zpět. Po roce 1948 mu byly zahraniční cesty zakázány, několik let pracoval jako dělník na stavbách socialismu. Vrátil se k literární činnosti, pořádal cestopisné přednášky a Hodinky bezpečnosti v silničním provozu. Marně žádal o povolení dalších výprav, například připravené expedice Peking – Praha.
V roce 1959 mu byla povolena jeho poslední zahraniční cesta, propagační jízda s vozem Škoda Octavia do Sovětského Svazu. Do konce života byl literárně činný, psal cestopisy, knihy pro mládež, vystupoval v rozhlase a televizi. Zemřel v roce 1974 v Praze.
F. A. Elstner žil od narození na Vinohradech v domě Šumavská čp. 1050/19, a to až do roku 1955, kdy byl dům rodině konfiskován. Tedy přes 50 let. Rodiče provozovali na Vinohradech obchod se smíšeným zbožím na rohu dnešní Máchovy a Rybalkovy ulice.
Významné zahraniční cesty:
- 1932 – Aero 500 (jednoválec 499 cm3), Balkán 3 700 km
- 1933 – Aero 662 (dvouválec 662 cm3), severní Afrika, „Aerospexor“ (Itálie ,Libye ,Tunis, Alžír, Maroko, Španělsko, Francie) 14 000 km
- 1934 – Aero 1000, severní Afrika „Modrý tým“ (Francie, Alžír, Maroko, Španělsko) 17 600km
- 1935 – Aero 30, Anglie, Skotsko (jezero Lochness) 7500 km
- 1936 – Škoda Popular 998 cm3 Severní Amerika (USA ,Mexiko) 98 dní, 25 000 km
- 1937 – Škoda Rapid jihovýchodní Evropa, Rumunsko k Černému moři
- 1938 – Škoda Popular 1101 cm3, Jižní Amerika (Uruguay, Argentina), celkem 36 000 km včetně cesty lodí, auto vystaveno na Pařížském autosalonu 1938
- 1947 – Aero Minor 615 cm3 Afrikou k rovníku do Guinejského zálivu a zpět (28.10. – 31.12.1947) 13 110 km
- 1959 – Škoda Octavie propagační jízda Sovětským svazem 12 000 km
Vydané knihy:
- 1927 – Kniha o uzlech, Svaz skautů
- 1931 – Šoférovi do kapsy, B.Kočí, vydání Č a N
- 1932 – Zlatá kniha motorismu, Čs. Autoklub
- 1932 – Správkárna v kapse, B.Kočí
- 1933 – ABC motoristy, B.Kočí
- 1934 – Aero, malý vůz na velké cesty, Fr.Řivnáč
- 1935 – Aero 30 HP, Melantrich, vydání Č a N
- 1940 – Tango Argentino, J. Albert
- 1941 – Na jih od Bengazi, J.Albert
- 1946 – Evropan se vrací, J.Albert, 2.vydání 1947
- 1947 – Benzínové opojení, Československý Kompas v Praze
- 1948 – Lovci kilometrů, Česká grafická unie
- 1956 – Saharou a pralesem, SNDK, 2.vydání 1959
- 1957 – S kamerou a za volantem třemi díly světa, SNDK
- 1959 – Dobrodružnou stezkou, SNDK, 2.vydání 1965 edice OKO, 3.vydání 1970, další polsky a slovensky
- 1959 – Vázání uzlů, SNTL
- 1961 – Šťastnou cestu, Octavie!, Svět sovětů
- 1962 – Dovedu to!, SNDK edice OKO, 2.vydání 1970, další srbochorvatsky
- 1964 – Tři kluci a km, SNDK
- 1966 – Motorové opojení, SNDK, 2.vydání 1976
- 1966 – Věci z jednoho pokoje, Profil
- 1967 – Pedro, SNDK
- 1968 – Uzly a laso, Profil, 2.vydání 1991
- 1969 – Automobily včera, dnes a zítra, Albatros edice OKO
- 1970 – Zálesácká kuchyně, Naše vojsko, 2.vydání 1991, 3. roku 2023
- 1970 – Dovolená pod stanem a s karavanem, Práce
- 1971 – Pan Trabant a bílá slečna, Profil
- 1971 – Dobrodružné cesty světem, Orbis
(Zpracováno dle podkladů od René Elstnera, vnuka)
Datum vytvoření: 24.7.2024 15:35
Zašlete nám zpětnou vazbu k tomuto heslu. Líbí se Vám toto zpracování? Máte návrh na změnu?
Zpětná vazba