Ohlédnutí za trolejbusy (Vinohrady)
Vzpomínáte si na trolejbusy? Bývaly vedle tramvají a autobusů součástí systému Městské hromadné dopravy.
Zatímco koňské tramvaje brázdily ulice Prahy od roku 1875, elektrická tramvaj a lanovky se objevily v roce 1891 a autobusy roku 1908 na Malé Straně, tak na trolejbus si Praha musela počkat do 28. srpna 1936. Úvahy o zavedení trolejbusů se objevily sice dřív, ale nedopadlo to. V roce 1901 nabídla Praze firma Ganz a Co. výstavbu elektrického automobilu s vrchním vedením. O rok později přichází Carl Stoll s plánem na bezkolejnou dráhu elektrickou z Prahy do Liboce. A tak bychom mohli pokračovat.
První linka nakonec jezdila ze Střešovic na Hanspaulku. Provoz zajišťovaly tři vozy od třech českých výrobců. Po jednom kusu dodaly vozy továrny Škoda, Praga a Tatra. Pro všechny firmy to byl jejich první trolejbus. Zajímavostí je, že tehdy se ještě jezdilo vlevo. Když se v roce 1939 začalo jezdit vpravo, musely se u trolejbusů předělat dveře a schůdky na druhou stranu.
Na Prahu 2 se trolejbusy dostávají až v roce 1949, kdy se výrazně rozšiřuje celá síť. Koncem února se otevírá trať z Karlova náměstí Žitnou a Anglickou ulicí na náměstí Míru, odkud pokračuje Slezskou a Boleslavskou na Orionku a dál ke Zdravotnímu ústavu.
A právě úsek z Karlova náměstí přes náměstí Míru na Orionku si teď projdeme. Shodou náhod je to i úsek, který byl zrušen jako poslední a projel jím v roce 1972 i poslední pražský trolejbus.
Katastrální území
Datum vytvoření: 5.7.2023 22:07
Zašlete nám zpětnou vazbu k tomuto heslu. Líbí se Vám toto zpracování? Máte návrh na změnu?
Zpětná vazba