Most v roce 2023 (Foto M. Polák)

Přemostění Seifertovy ulice (Vinohrady)

Železniční most přes Seifertovu ulici

Na místě původních sedmi ocelových příhradových železničních mostů nad Seifertovou ulicí mezi Prahou 2 a Prahou 3 byl počátkem milénia v rámci výstavby tzv. Nového spojení vybudován nový železniční most.

Historie

Během výstavby nádraží Františka Josefa bylo nutno překonat tunelem na jižní straně vinohradský svah a na straně severní přemostit dnešní Seifertovu ulici. Od roku 1871 se začalo s výstavbou sedmi ocelových železničních mostů vedle sebe. Jednalo se o příhradové mosty s dolní mostovkou dlouhé 19 metrů, umístěné pět metrů nad ulicí. Celková šíře soumostí byla 30 metrů a jednalo se tak ve své době o jednu z největších mostních akumulací mezi jednotlivými objekty na našem území. Jeden z mostů byl dvoukolejný, zbývajících šest jednokolejných. Ještě v listopadu 2001 bylo v provozu celkem šest mostů pro sedm kolejí. V listopadu 2001 bylo všech sedm mostů sneseno, kamenné mostní opěry a betonové opěrné zdi do Husitské ulice se začaly bourat 3. ledna 2002.

Výstavba

V létě 2002 ´po nutných přeložkách inženýrských sítí a dalších přípravných prací začala výstavba samotného mostu. Most má lichoběžníkový půdorys, na severní straně je opěra široká 36 m, na jižní straně 26 m. Rozpětí mostu je 29,3 m, světlost 28 m. Dne 6. září 2002 byla ukončena betonáž a 18 září se započalo s montáží kolejového svršku. Při výstavbě byla zahloubena vozovka, čímž se zvýšila světlost mostu a je tak výškově oddělena automobilová a tramvajová doprava od pěších. Nové přemostění rovněž umožnilo Seifertovu ulici rozšířit. Investorem stavby za 259 mil. Kč jsou České dráhy, Stavební správa Praha Stavbu "ČD DDC, Modernizace západní části železniční stanice Praha hl. n., a stavbu přemostění Seifertovy ulice realizovalo sdružení firem Metrostav a. s., divize 4" a Skanska - ŽS. Hlavním zhotovitelem mostního objektu byly Stavby silnic a železnic a.s., závod 09.

Dne 6. prosince 2004 proběhly zátěžové zkoušky, které se těšily pozornosti přátel železnice a parních lokomotiv zvláště. Zkoušky se zúčastnily parní lokomotivy „šlechtična“ 475.179, „albatros“ 498.002 a „němka“ 555.0153. Později se připojila ještě další „šlechtična“ 475.111. Jejich impozantní jízdy tak evokovaly dobu, kdy na hlavním nádraží kralovala pára. (Fotografie v galerii u tohoto hesla)

Přemostění Seifertovy ulice se tak stalo součástí tzv. Nového spojení“ v rámci přestavby pražského železničního uzlu. Hlavní část Nového spojení byla zprovozněna 1. září 2008.

Galerie: 
Most v roce 2023 (Foto M. Polák)
Most v roce 2023 (Foto M. Polák)
Most v roce 2023 (Foto M. Polák)
Foto ze zátěžových zkoušek (Foto Milan Polák, 6. prosince 2004)
Foto ze zátěžových zkoušek (Foto Milan Polák, 6. prosince 2004)
Katastrální území

Název: Železniční most přes Seifertovu ulici

Umístění: Seifertova ulice, Praha 2 a Praha 3

Výstavba původních mostů: 1871, 1895 a 1905

Stavba nového mostu: 2001 až 2004

Projektant: SUDOP Praha, a. s.

Stavitel: SSŽ, a. s.

Adresa
Seifertova
12000 Praha 2
Česká republika
50° 5' 9.762" N, 14° 26' 19.2012" E
Štítky: 
Odkazy a literatura:
Polák M.: Praha a železnice, MILPO, Praha 2005
Datum poslední aktualizace: 15.5.2023 16:05
Datum vytvoření: 15.5.2023 16:05

Zašlete nám zpětnou vazbu k tomuto heslu. Líbí se Vám toto zpracování? Máte návrh na změnu?